Design af en hjemmeside – sådan arbejder vi

Design af hjemmesider er ret ofte en kompleks opgave som tager tid. Jo mere simpelt det skal være, jo længere tid tager det som regel. Det kan lyde underligt, men det er lidt som at ”koge en suppe ind”, det tager tid.

Det er nemt at falde i fælden hvor man kun har fokus på hvordan hjemmesiden ser ud, men udseende er ikke det vigtigste, heller ikke når det gælder hjemmesider.

Jo det er rigtig dejligt at se noget lækkert design, men endnu vigtigere at kunne finde rundt og endeligt at den besøgende udfører den ”call to action” som du nu ønsker.

Det hele kan godt lyde noget bøvlet og komplekst – det er det også. Men vi har gjort dette her i mange år og vi guider dig igennem hele processen.

Eksempel fra den virkelige verden

At komme ind på en hjemmeside man ikke har været på før, burde være lidt som at komme ind i en lufthavn man ikke har været i før. Der er en lang række ting som går igen i alle lufthavne men som kan se anderledes ud, men du forstår hvad der er og hvordan det skal bruges. Der er skiltning som bruges over det meste af verden så du kan aflæse hvor toilettet er, hvor du går til gaten, hvor udgangen er etc.

Det samme skal gøre sig gældende på en hjemmeside. Det skal være intuitivt at finde kontaktinformationer, at finde ud af hvordan man køber m.v. Designet skal så være med til at skabe tryghed, den rigtige stemning og give et godt overblik som passer til målgruppen.

Skiltning i lufthavne

Steps vi skal igennem for at lave et godt design

Det vil være forskelligt for projekt til projekt hvilke steps vi skal igennem, men her er nogle eksempler på hvordan vi kunne arbejde med dig og dit projekt.

Alt efter ambitioner så kan flere af disse steps bliver testet af på målgrupperne løbende.

Budget og ambitioner
For at du som kunde skal ende op med at være glad og mere end tilfreds, så skal vi først afdække hvad dine ambitioner er og hvad du vil bruge af budget.

Målgruppe
Vi skal konkretisere hvem hjemmeside skal designes til. Er det unge som kun bruger mobil, er det ældre som bruger store skærme men ikke bruger computer så ofte? Der er stor forskel på hvordan samme information skal leveres, eller hvordan samme produkt skal sælges til disse 2 målgrupper.

Krav og ønsker
Hvad har du af krav og ønsker til din hjemmeside. Ofte kommer kunder til os med nogle sider hvor nogle behov og tanker er skrevet ned. Det er fint til at komme i gang med.

Vi begynder så at arbejde med dine krav og ønsker og prøver at få det tænkt 100% igennem og konkretiseret til hvad det er som egentligt skal designes og kodes.

Wire-frames
Vi begynder at udvikle wire-frames som på en abstrakt måde begynder at forme hvilke elementer der skal være på de forskellige skabeloner på hjemmesiden. Som f.eks. menu, søgefelt og sidste nyheder m.v.

Det er en svær og krævende opgave. Det er lidt som at lave en arkitekttegning på et hus, begår man ”fejl” i denne fase er det svært og dyrt at rette til senere.

Projektbeskrivelse
Vi ved nu hvad det helt konkret er som skal udvikles og vi skriver alt sammen ind i en projektbeskrivelse. Så ved begge parter hvad der skal leveres.

Men denne projektbeskrivelse i hånden kan vi også sige hvad projektet kommer til at koste.

Design og kode
Nu begynder vi at designe brugerfladen som den kommer til at se ud endeligt, samt kode al den funktionalitet som ligger bag hjemmesiden.

Test
Al funktionalitet skal gennemtestes og hjemmeside skal afprøves på forskellige platforme (telefon, tablet og større skærme).

Indhold
Produktion af indhold kan begynde på et langt tidligere tidspunkt. Når test af hjemmeside påbegynder kan man som regel begynde at opsætte indholdet på hjemmesiden.

Hosting
Hjemmeside skal leve på et webhotel et eller andet sted i verden. Pixelhuset hoster mange af vores kunder på servere som vi kender til, men vi har intet problem med at du ønsker at din hjemmeside skal ligge et andet sted.

Support og undervisning
Vi underviser mange af vores kunder i brug af hjemmesiden, samt vi har løbende support hvis der er behov for dette.

Support sker ofte gennem en klippekortsordning således at du kun komme til at betale pr påbegyndt kvarter når du har brug for support.

SEO / AdWords / Facebook
Det er fuldstændigt lige meget at have en hjemmeside hvis ikke der kommer nogen besøgende, eller rettere de rigtige besøgende. Så derfor anbefaler vi altid at du budgettere med at der skal laves kampagner på f.eks. Google eller Facebook, samt at der bliver lavet SEO-arbejde i form af linkbuilding m.v.

Dette er ikke noget Pixelhuset arbejder med selv, men vi har gode kontakter til folk vi bruger på andre projekter.

 

Har du spørgsmål?

Ring til os på 7022 1655

Vi har åbent mellem 9.00 og 16.00 på hverdage.